Euro 2012W przygotowaniach do EURO 2012 nastąpił postęp - uważają inspektorzy NIK. Jednak skala opóźnień, zarzuconych przedsięwzięć oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy.

Kontrola NIK wykazała, że stadiony na których mają być rozgrywane mistrzostwa będą gotowe do przeprowadzenia EURO 2012. Poprawnie przebiega modernizacja i rozbudowa portów lotniczych, choć w niektórych wypadkach przesunięto terminy oddania do użytku. Najbardziej znaczące opóźnienie w stosunku do harmonogramu ma miejsce przy rozbudowie Portu Lotniczego w Poznaniu.



Izba Kontroli stwierdza, że największe zaniedbania występują w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej. Nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku 14 odcinków dróg, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe i tyle samo odcinków dróg ekspresowych uznanych za ważne.

Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed Euro 2012 budowy dróg ekspresowych S8 i S5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez kolej programu rewitalizacji połączeń między miastami - gospodarzami.

Jednak i w tej dziedzinie problemy mogą dotknąć kibiców, którzy zechcą korzystać z połączeń kolejowych. NIK zwraca uwagę na ograniczanie przez PKP PLK S.A. kilku ważnych inwestycji. Spółka nie zapewniła środków finansowych na modernizację stacji Warszawa Wschodnia i części zachodniej stacji Poznań Główny.

Z kolei PKP S.A. ma opóźnienia w budowie dworców kolejowych Poznań Główny i Warszawa Zachodnia oraz przebudowie dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion. Na stacji Warszawa Zachodnia do końca 2010 r. nie rozpoczęto prac rozbiórkowych i remontowych. Tymczasem jej lokalizacja jest znacząca dla obsługi ruchu pasażerskiego w węźle warszawskim - to początkowa i końcowa stacja dla pociągów na kierunku wschodnim i północnym, a także miejsce przesiadek z transportu autobusowego, zarówno międzynarodowego, jak i krajowego.

Kibice mogą mieć kłopoty z przemieszczaniem się również w obrębie samych miast - gospodarzy. We wszystkich czterech aglomeracjach NIK stwierdziła opóźnienia, przesunięcia harmonogramów oraz ograniczenia w inwestycjach realizowanych w transporcie miejskim.

NIK zwraca również uwagę na fakt, że w budżecie na 2011 r. nie zapewniono odpowiednich środków na realizację Programu Bezpieczeństwa EURO 2012 oraz promocję Polski w związku z organizacją Mistrzostw. Koszt 86 projektów, koniecznych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprezy, oszacowano na 200 mln zł. W budżecie nie zabezpieczono środków finansowych na ponad jedną czwartą tej sumy - tj. ok. 52 mln zł).

Już wkrótce NIK rozpocznie kolejną kontrolę przygotowań do EURO 2012 sprawdzając m.in. przetarg i przebieg budowy odcinków na autostradzie A2 realizowanych przez chińską firmę Covec.

Czytaj również:

 


Źródło: Korespondencja NIK, red. Portal Wielkopolski