Reklama - platformaW ubiegłym roku inspektorzy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania skontrolowali legalność nośników reklamowych. Sprawdzono ich ponad sto. Jak się okazało, tylko cztery były legalne. W kategorii obiektów lub urządzeń reklamowych, kontroli podlegały przede wszystkim nośniki wolnostojące, w większości tablice świetlne lub podświetlane umieszczone na żelbetowych słupach. Tego typu nośniki są budowlami i dlatego przed ich wykonaniem inwestor powinien uzyskać pozwolenie na budowę.

Sprawdzono sto cztery nośniki reklamowe, wśród których sto trzy były nośnikami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem. W wyniku kontroli ujawniono, że tylko cztery nośniki były legalne.

W minionym roku sprawdzono również legalność ekranu LED umieszczonego na elewacji budynku. Okazało się, że inwestor nie dokonał w tym przypadku, wymaganego przepisami Prawa budowlanego zgłoszenia do Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania. W wyniku interwencji inspektorów poznańskiego nadzoru budowlanego samowolę tę natychmiast usunięto.

Łącznie w 2018 roku działania inspektorów doprowadziły do rozbiórki siedemnastu wolnostojących, nielegalnych nośników reklamowych. We wszystkich pozostałych sprawach prowadzone są postępowania administracyjne, których celem jest ewentualna legalizacja nośników. Aby tę legalizację pomyślnie dla inwestora przeprowadzić musi on spełnić szereg warunków. Przede wszystkim lokalizacja wolnostojącego nośnika nie może naruszać miejscowych przepisów planistycznych, po drugie inwestor musi przedstawić ocenę techniczną takiej budowli, z której będzie wynikało, że nie stanowi ona zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi. Ponadto inwestor musi posiadać tytuł prawny do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Nie spełnienie choćby jednego z tych warunków skutkuje nakazem rozbiórki takiego nośnika.

Rok 2018 był kolejnym rokiem kontroli legalności reklamowych nośników w Poznaniu. Już od ponad dekady, każdego roku, przeprowadzamy kontrole tego typu obiektów i co roku staramy się sprawdzić legalność co najmniej 100 reklam. W naszej ocenie tylko systematyczna i konsekwentna walka z reklamową samowolą może przynieść efekty. Efekty nie tylko w postaci egzekwowania obowiązującego stanu prawnego, ale także w postaci zaprowadzenia ładu przestrzennego w Stolicy Wielkopolski.

--
Paweł Łukaszewski, fot. Waldemar Roszczuk