Porażka systemu ewidencji pojazdów kosztuje nas grube miliony

System CEPiK zamiast usprawnić pracę wydziałów komunikacji, wprowadził chaos i utrudnił właścicielom pojazdów załatwienie spraw urzędowych. Pierwotną wartość prac przy budowie systemu CEPiK 2.0 oszacowano na blisko 150 mln zł. Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło tę kwotę aż o jedną trzecią, do 192,5 mln zł. Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na szereg błędów popełnionych przy pracach nad systemem i na brak jego zabezpieczenia.

NIK w raporcie pokontrolnym wskazuje jednoznacznie, że System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) 2.0 nie działa poprawnie. System pierwotnie miał być uruchomiony 4 stycznia 2016 roku, jednak nie był prawidłowo przygotowany. Termin jego udostępnienia opóźnił się o dwa lata, a koszty realizacji wzrosły o 42 miliony złotych.

Jak wskazuje NIK, MSW błędy popełniało już na początku, gdy rozpoczynając prace nie sporządziło studium wykonalności, ani kalkulacji wartości przedmiotu zamówienia, a oparło się wyłącznie na ofercie sporządzonej przez Centralny Ośrodek Informatyki (COI). W 2016 roku Minister Cyfryzacji przejęła nadzór nad realizacją CEPiK 2.0. Jednak działania naprawcze nie były w pełni skuteczne.

Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło wynagrodzenie dla Centralnego Ośrodka Informatyki, nie weryfikując, że większość prac (na kwotę 38,5 mln zł) powinna być wykonana w ramach pierwotnej umowy. COI nierzetelnie zarządzał zagrożeniami związanymi z realizacją programu, przez co w 2016 roku konieczne było ponowienie części prac programistycznych.

Urzędy powiatowe podczas wprowadzania systemu w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów 13 listopada 2017 r. przeżywały istny armagedon. Błędy systemu CEPiK utrudniły obsługę. Nastąpiło znaczne wydłużenie czasu obsługi sprawy, obsłużono znacznie mniej petentów, niemożliwe było załatwienie niektórych rodzajów spraw, a w części urzędów system w ogóle nie działał.

Do opóźnień w realizacji CEPiK 2.0 przyczyniły się m.in. częste zmiany koncepcji organizacji wytwarzania tego systemu w latach 2013-2016. Sprawnej realizacji systemu nie sprzyjała też rotacja kadr w Centralnym Ośrodku Informatyki. W całym okresie realizacji CEPiK 2.0 funkcję kierownika projektu w COI pełniło pięć osób, spośród których cztery nie posiadały doświadczenia zawodowego związanego z zarządzaniem projektami informatycznymi.

Obecnie Ministerstwo Cyfryzacji nie wskazuje konkretnych terminów udostępnienia kolejnych funkcjonalności systemu. A chodzi np. o uruchomienie Centralnej Ewidencji Kierowców. Co ważne, ministerstwo nie przygotowało dokumentów ważnych dla bezpieczeństwa systemu CEPiK 2.0.

NIK pozytywnie ocenia udostępnienie w ramach CEPiK 2.0 e-usługi: Sprawdź punkty karne, Historia pojazdu i Bezpieczny Autobus, które cieszyły się zainteresowaniem obywateli.

Opr. A. Jóźwicka, inf. prasowa NIK, fot. Waldemar Roszczuk

Reklamowe samowole w Poznaniu. Działania inspektorów nadzoru budowlanego doprowadziły do rozbiórki siedemnastu wolnostojących, nielegalnych nośników reklamowych

W ubiegłym roku inspektorzy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania skontrolowali legalność nośników reklamowych. Sprawdzono ich ponad sto. Jak się okazało, tylko cztery były legalne. W kategorii obiektów lub urządzeń...

Smog w Polsce - siedem rad, jak się przed nim chronić

W Polsce mamy coraz poważniejszy problem ze smogiem, a jego skutki mogą być dla nas tragiczne. Odgórne zwalczanie problemu idzie niestety dość opornie, dlatego jeśli szanujemy zdrowie swoje i naszych...

Migranci ukryci w naczepie ciężarówki

W środę wieczorem funkcjonariusze z Placówki Straży Granicznej w Poznaniu-Ławicy zatrzymali trzech nielegalnych migrantów. Mężczyźni wjechali do Polski ukryci w naczepie ciężarówki jadącej z Serbii. Migranci to prawdopodobnie obywatele Afganistanu w...

Działania wielkopolskich inspektorów na autostradzie A2 - kontrole przewoźników zagranicznych i badanie stanu trzeźwości kierowców

Wielkopolscy inspektorzy transportu drogowego ponownie realizowali zadania przy Punkcie Poboru Opłat Nagradowice. W miniony czwartek, przez kilka godzin trwała akcja ukierunkowana na kontrolę zezwoleń przewoźników...

Sport, zdrowie i uroda

Od czego może się uzależnić Twoje dziecko i co ma do tego depresja?

Potrzeba skorzystania z pomocy psychiatrycznej to dla wielu osób trudny temat, często zamiatany pod dywan, budzący wstyd i niechęć. Niesłusznie, bowiem problemy natury psychicznej dotyczą...

Firma mytaxi dołączyła do Konfederacji Lewiatan, stając się częścią ponad czterotysięcznej rzeszy przedsiębiorców w Polsce…

- Cieszymy się, że tak innowacyjna firma zdecydowała się na współpracę z Lewiatanem. Wspólnie będziemy podejmowali wysiłki dla budowania jeszcze lepszych warunków działania przedsiębiorców w...

Nowe stawki opłat dla aut ciężarowych na autostradzie A2

Od 2 stycznia 2019 roku na płatnym odcinku autostrady A2 Nowy Tomyśl - Konin wzrosły opłaty dla pojazdów ciężarowych i osobowych z przyczepami. Stawki opłat...

Nowe zasady przyznawania kredytów studenckich

Od tego roku o kredyt studencki można wnioskować w dowolnym momencie roku. Zmianie uległ również maksymalny wiek kredytobiorcy. Obecnie o takie wsparcie mogą wnioskować studenci...

Żeby się uwiarygodnić, oszuści wysyłają skan dowodu osobistego

Schemat jest ten sam. Oszuści tworzą fałszywe konto albo podszywają się pod istniejące osoby - np. przechwytując albo podrabiając ich profile w mediach społecznościowych. Na...

Poznań. Język i demokracja - debata w Centrum Kultury Zamek

Już w najbliższą środę, w poznańskim Zamku eksperci rozmawiać będą o wolności słowa oraz odpowiedzialności za nie, a także języku mediów, polityki i propagandy. Język - zwłaszcza ten...

Kronika wypadków

Nie żyje prezes Automobilklubu Wielkopolskiego Robert Werle

Robert Werle zginął w wyniku wypadku samochodowego na autostradzie A2 nieopodal Zgierza (woj. łódzkie). Jego pojazd zderzył się z ciężarówką, a następnie rozbił o bariery...

Prawo co dnia

Środa Wielkopolska. CBA udaremniło przyznanie blisko 27 mln zł unijnej dotacji

Funkcjonariusze poznańskiej delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego przeprowadzili czynności analityczne dotyczące sprzedaży nieruchomości oraz urządzeń i infrastruktury technicznej związanej z przesyłaniem ciepła na terenie miasta Środa...

Z kraju i ze świata

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku prowadzi śledztwo w sprawie zabójstwa Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza

Nad czynnościami podjętymi bezpośrednio po zdarzeniu, które realizowało pięciu prokuratorów, nadzór objął Prokurator Okręgowy w Gdańsku. Kompleksowe czynności prokuratury realizowane były zarówno na miejscu zdarzenia...

Please publish modules in offcanvas position.