Firma Solaris w porozumieniu z Politechniką Poznańską rozwija zaawansowany system wsparcia kierowców autobusów miejskich, głównie elektrycznych. W ostatnich tygodniach, w ramach projektu przed Stadionem Miejskim w Poznaniu przeprowadzone zostały testy, dzięki którym autobus elektryczny będzie w stanie precyzyjnie wskazać kierowcy, jak zadokować pantograf pod stację ładowania.

System, nad którym wspólnie pracują inżynierowie Solarisa oraz poznańskiej Politechniki, ułatwi kierowcy autobusu wykonywanie prostych jak i precyzyjnych czynności, np. przy dokowaniu pantografu do stacji ładowania, co szczególnie w przypadku pojazdów przegubowych może nastręczać niemałych trudności. Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów i kierowców autobusów w ruchu miejskim, a ponadto będzie pomocny dla przewoźników podczas manewrów na terenie zajezdni. Nowy system ma zapewnić także optymalne zużycie energii przez pojazd.

W ramach wspólnego projektu (Advanced Driver Assistance System) - Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy, przed Stadionem Miejskim w Poznaniu zostały przeprowadzone testy, które pozwoliły zoptymalizować systemem wsparcia kierowcy w autobusie Solaris. Na potrzeby badań Biuro Rozwoju Solarisa zaprojektowało i zamontowało mobilny maszt ładowarki pantografowej, który umieszczono na placu przed stadionem. Firma Solaris dostarczyła także autobus z zainstalowanym systemem, zaprojektowanym i dostarczonym przez Politechnikę Poznańską. Dzięki zaawansowanemu urządzeniu autobus potrafi rozpoznawać maszt ładowarki, a przez to będzie mógł precyzyjnie wskazać prowadzącemu pojazd, gdzie zadokować pantograf pod stację ładowania.

Dzięki oprogramowaniu, nad którym pracuje konsorcjum, pojazd będzie jednocześnie dokonywać samolokalizacji i tworzyć mapę swojego otoczenia – po to, aby móc wykrywać na niej innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, system oparty jest o sieć neuronową, dzięki czemu będzie potrafił rozpoznawać zadane mu obiekty w różnych warunkach atmosferycznych. Dane przesyłane z czujników systemu ADAS zostaną przeanalizowane, aby jak najlepiej wykorzystać i dostroić działanie oprogramowania. Testy pozwolą również sprawdzić działanie algorytmów podczas dokowania pojazdu pod stację i zoptymalizować ich wartości.

- Od wielu już lat Politechnika Poznańska jest dla nas partnerem w rozwoju technologii napędowej oraz różnego rodzaju systemów wchodzących w skład wyposażenia naszych autobusów. Dzięki ścisłej współpracy jesteśmy w stanie oferować klientom lepsze, bardziej nowoczesne rozwiązania, przydatne w codziennej eksploatacji pojazdów. Ten projekt znacznie ułatwi codzienną pracę kierowcy autobusu, i umożliwi mu precyzyjne, a przede wszystkich bezpieczne manewrowanie - wyjaśnia Michał Pikuła, dyrektor Działu Rozwoju Autobusów, Solaris Bus & Coach S.A.