IBM PolskaPodczas konferencji prasowej w Poznaniu, firma IBM ogłosiła wyniki analizy wpisów w mediach społecznościowych na temat Poznania wokół Euro 2012. Jak wynika z przeprowadzonej przez IBM analizy „Indeks Nastrojów Społecznych” wokół Euro 2012, najwięcej pozytywnych opinii dotyczących Poznania zamieszczonych na portalach społecznościowych odnosi się do jego mieszkańców.

Przeprowadzenie takiej analizy było możliwe dzięki zastosowaniu narzędzi stworzonych przez Laboratorium Oprogramowania IBM w Polsce.

Przygotowany z okazji Euro 2012 Indeks Nastrojów Społecznych IBM objął analizę milionów publicznych komentarzy w mediach społecznościowych. Dotyczyły one nie tylko samych meczy i zawodników, ale również miast organizatorów, wśród których znajdował się Poznań.

W pierwszym etapie, analitycy IBM wsparci przez rozwiązanie IBM Netezza zgromadzili i przeanalizowali treści, które pojawiły się w internecie na ten temat Poznania w kontekście Euro 2012, a w drugim - wyselekcjonowali i uporządkowali te najbardziej istotne, dokonując jednocześnie jakościowej klasyfikacji.

Na podstawie przeprowadzonej analizy było możliwe pogrupowanie komentarzy w zależności od ich nacechowania na pozytywne, neutralne i negatywne.  Wybrano m.in. tematy, których dotyczyły pozytywne komentarze. W przypadku Poznania, najwięcej pozytywnych opinii dotyczyło mieszkańców miasta.


W dalszej kolejności użytkownicy serwisów społecznościowych chwalili komunikację, organizację, wyżywienie oraz zakwaterowanie. Najmniej pozytywnych głosów zebrały kwestia bezpieczeństwa oraz cen w Poznaniu.

„Jak pokazał Indeks Nastrojów Społecznych, dzięki narzędziom do analityki biznesowej z masy informacji pojawiających się na takich serwisach jak Facebook czy Twitter, można skutecznie wyciągnąć oparte na faktach wnioski. W ten sposób informacje, poddane odpowiedniej analizie, mogą zostać wykorzystane przez firmy w celu optymalizacji ich działań biznesowych” - mówi Grzegorz Puchawski, Kierownik ds. Rozwoju w Laboratorium Oprogramowania IBM.

Narzędzia informatyczne mogą istotnie wzmocnić cele analityki biznesowej. Dzięki nim firmy są w stanie wyprzedzać zapotrzebowanie klientów, w odpowiednim momencie oferować im nowe usługi i produkty, a jednocześnie przewidywać problemy.

Jak wynika z danych IBM, organizacje inwestujące w analitykę osiągają wyższe o 33 proc. przychody, notują 12 razy większe wzrosty zysków i osiągają zwroty większe o 32 proc. Doświadczenie IBM w zakresie analityki biznesowej zostało docenione przez firmę badawczą IDC, która w swoim raporcie „IDC MarketScape: Worldwide Business Analytics IT Consulting and Systems Integration Services 2012” uznała IBM za czołowego dostawcę narzędzi do analiz biznesowych na świecie.

Jedną z firm, która wdrożyła rozwiązania do zarządzania informacją IBM, jest Volkswagen Poznań. Firma zdecydowała się na wybór oprogramowania WebSphere Portal, pozwalającego na stworzenie środowiska WWW sprzyjającego budowaniu i rozwijaniu biznesu społecznościowego. Rozwiązanie zapewnia obsługę przepływów prac, zarządzania treścią, bezpieczeństwa oraz skalowalności.

--
Informacja prasowa - IBM, fot. Waldemar Roszczuk.
Na zdj. Iwona Wciślak, Dyrektor ds. Rozwoju Terytorialnego, IBM Polska i Grzegorz Puchawski, Kierownik ds. Rozwoju w Laboratorium Oprogramowania IBM.