Etykieta profesjonalna odnosi się do sytuacji związanych z pracą, opiera się przede wszystkim na relacji podwładni – przełożeni.
Uprzejmy sposób bycia i poprawne zachowanie, zarówno w kontaktach służbowych jak i towarzyskich, pomaga w pozyskiwaniu partnerów i ich życzliwości.
Obyczaje przyjęte w świecie biznesu wykształciły się w kręgu kultury europejskiej , jednak z czasem coraz większy autorytet zyskują również inne kultury.
W Europie i w Stanach Zjednoczonych wręcza się wizytówki tradycyjnie, na zakończenie rozmowy. Obecnie jednak, szczególnie wśród biznesmenów, coraz częściej pojawia się zwyczaj podawania wizytówek niemal zaraz po przedstawieniu się i uścisku dłoni. Obyczaj ten jest praktyczny, pochodzi z Japonii, ułatwia komunikację, wiemy kto jaką firmę reprezentuje i jakie stanowisko w niej zajmuje. W Afryce i na Bliskim Wschodzie wizytówki podaje się prawą ręką, natomiast w Chinach, Japonii, Singapurze i Hong Kongu – obiema. Goście wręczają swoje wizytówki pierwsi.
{loadposition adsense2}
Często oceniani jesteśmy na podstawie pierwszego wrażenia i sposobu bycia, przy powitaniu, przedstawianiu się, prowadzeniu rozmowy. Nasz sposób witania się świadczy o kulturze i dobrym wychowaniu.
Kto komu pierwszy podaje rękę? Zasada jest taka, że jako pierwsza powinna witać się osoba zajmująca wyższe stanowisko, niezależnie od płci. Uścisk dłoni towarzyszy powitaniu i pożegnaniu przyjął się we wszystkich krajach, choć np. Niemcy skłonni są wymieniać go częściej niż Japończycy czy Anglicy. Bywają jednak wyjątki – ortodoksyjni Żydzi i Hindusi nie podają ręki kobiecie.
Pamiętajmy, że bardzo ważny jest odpowiedni uścisk dłoni, neutralne odpowiednie w każdej sytuacji, jest podanie całej dłoni, połączone z uśmiechem i patrzeniem prosto w oczy. Dotknięcie samych palców uważane jest za nieuprzejme, choć u niektórych taki styl wynika z nieśmiałości.
Uścisk dłoni powinien być energiczny, jednak bez „łamania kości” i długotrwałego potrząsania.
Poklepywanie po plecach dopuszczalne jest jedynie pomiędzy bliskimi kolegami, nie powinno mieć jednak miejsca w stosunkach oficjalnych. (Czasami niektórzy jednak o tym nie pamiętają – sytuacja gdy, Pan Kaczyński poklepał po plecach Premiera Tuska).
W następnym artykule omówię sztukę konwersacji, profesjonalny styl ubierania, upominki w dobrym stylu, czyli porady dla wszystkich którzy pragną udoskonalić swój wizerunek.
—
Karolina Smęda, Międzynarodowa Akademia Wizerunku.
Kontakt: [email protected]
Foto: freestockphotography.com.au