Przejdź do treści
Portal Wielkopolski

Portal Wielkopolski

Menu podstawowe
  • Biznes i finanse
  • Z biegiem Warty
  • Wzdłuż Autostrady A2
  • Z kraju i ze świata
  • Felietony i opinie
  • Styl życia
  • W obiektywie
Korespondencja

NIK o Szpitalach Wojewódzkich. Zbyt mało personelu, zbyt długie dyżury

Portal Wielkopolski 5 marca 2025

W każdym z publicznych szpitali wojewódzkich skontrolowanych przez NIK wystąpiły nieprawidłowości związane z udzielaniem świadczeń i gospodarką finansową. Najpoważniejsze dotyczyły nieudzielania pacjentom informacji, unikania wyboru kadry zarządzającej w konkursach, niewystarczającego poziomu zatrudnienia personelu lekarskiego i pielęgniarskiego oraz zbyt długich jego dyżurów. Niechlubny rekordzista przepracował bez odpoczynku 103,5 godziny na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Szpital wojewódzki jest szpitalem publicznym utworzonym przez samorząd województwa (w przypadku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej) lub przez niego kontrolowanym (w przypadku szpitala działającego w formie spółki).

W ramach kontroli zidentyfikowano główne bariery i zagrożenia w funkcjonowaniu szpitali wojewódzkich:

– brak klarownego podziału kompetencji pomiędzy szpitalami wojewódzkimi a powiatowymi oraz innymi uczestnikami systemu ochrony zdrowia. Status szpitala wojewódzkiego nie gwarantuje miejsca w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, czyli w tzw. sieci szpitali;
– zadania kreatora systemu ochrony zdrowia zostały rozproszone pomiędzy wojewodów, NFZ oraz organy tworzące podmioty lecznicze (przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego i uczelnie medyczne). Tym samym brakuje jednego podmiotu odpowiedzialnego za cały system.

Bariery mające negatywny wpływ na funkcjonowanie szpitali wojewódzkich dotyczą czterech głównych obszarów:

1. Udzielania świadczeń:
– zmiany zasad finansowania świadczeń realizowanych w ramach umów z NFZ w trakcie roku oraz częste zmiany regulacji prawnych i wytycznych dotyczących funkcjonowania podmiotów leczniczych;
– zbyt niska wycena świadczeń zdrowotnych m.in. w zakresach takich jak geriatria, choroby wewnętrzne, rehabilitacja, psychiatria, opieka długoterminowa, położnictwo;
– odroczone w czasie nawet do 9 miesięcy rozliczanie przez NFZ świadczeń nielimitowanych oraz nadwykonań;
– niepewność w zakresie planowania wieloletniego ze względu na krótkoterminowe umowy z NFZ.

2. Inwestycji infrastrukturalnych: brak środków finansowych na konieczne inwestycje w infrastrukturę techniczną, aparaturę medyczną, informatyzację oraz rozwój nowych technik diagnostycznych, a także rosnące koszty eksploatacji istniejących zasobów.

3. Zasobów kadrowych, w szczególności chodzi o:
– regulacje ustawowe, wymuszające obowiązkowe zwiększenie wynagrodzenia kadry medycznej, bez zapewnienia źródła ich finansowania;
– narastająca presja płacowa pracowników medycznych, szczególnie lekarzy o deficytowych specjalizacjach (anestezjologia, geriatria, psychiatria, w tym szczególnie psychiatria dziecięca, endokrynologia, chirurgia), a także pielęgniarek, która wynika z niedoborów na rynku pracy;
– znaczny wzrost wynagrodzeń kadry niemedycznej związany ze wzrostem najniższego wynagrodzenia;
– nieuwzględnianie w wycenach (taryfach świadczeń) wzrostu wynagrodzeń osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych na podstawie umów innych niż umowa o pracę;
– rozproszone i niespójne przepisy, szczególnie w zakresie kwalifikacji personelu medycznego, zawodów medycznych, norm zatrudnienia personelu (przede wszystkim pielęgniarek i położnych);
– zbyt mała liczba osób wkraczających do zawodu w stosunku do liczby osób osiągających wiek emerytalny i przechodzących na emeryturę (tzw. luka pokoleniowa), co przekłada się na brak zastępowalności kadry medycznej.

4. Ogólnej sytuacji makroekonomicznej, wpływ na to w szczególności ma wysoka inflacja, która skutkuje:
– zwiększeniem wydatków związanych z usługami nabywanymi w ramach outsourcingu (wyżywienie, sprzątanie, pranie);
– dynamicznym wzrostem cen mediów (gaz, prąd) i towarów;
– brakiem indeksowania kontraktu z NFZ o wskaźnik inflacji;
– tym, że w większym stopniu jest uwzględniana w polityce kształtowania wynagrodzeń przez sektor prywatny, wzmacnia konkurencję oferując personelowi medycznemu znacznie wyższe stawki wynagrodzeń.

Najważniejsze ustalenia kontroli
Skontrolowane szpitale wojewódzkie nie funkcjonowały prawidłowo. W każdym stwierdzono nieprawidłowości zarówno w obszarze organizacji i realizacji świadczeń zdrowotnych, jak i w zakresie gospodarki majątkowo-finansowej.

W pięciu skontrolowanych szpitalach wojewódzkich stwierdzono, że dane zawarte w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL), działającym na podstawie ustawy o działalności leczniczej, nie odzwierciedlały stanu faktycznego. Szpitale te nie zgłaszały zmian danych objętych rejestrem i/lub czyniły to z przekroczeniem 14-dniowego terminu na ich zgłoszenie. Wynikało to głównie z prób uruchomienia nowych jednostek, do których jednak nie udało się skompletować kadry lekarskiej. Utrzymywanie nieaktualnych i nierzetelnych informacji nie zapewnia prawidłowej realizacji funkcji informacyjnej, jaką pełnią rejestry publiczne.

Szpitale nie wywiązywały się również z obowiązku udostępniania pacjentom informacji dotyczących m.in. godzin udzielania świadczeń, możliwości i sposobie zapisania się na listę oczekujących na udzielenie świadczenia, trybu składania skarg i wniosków czy informacji na temat udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Pomimo tych nieprawidłowości, pacjentom zapewniono jednak przejrzyste, oparte na kryteriach medycznych zasady kolejności dostępu do świadczeń medycznych.

W trakcie kontroli ustalono, że w siedmiu szpitalach kadra kierownicza nie została wyłoniona w konkursach. Organizowano wprawdzie konkursy na wymienione stanowiska, ale ze względu na ich nierozstrzygnięcie powierzano obowiązki wybranym pracownikom. Dyrektorzy szpitali wyjaśniali, że zauważalna jest niechęć kandydatów do udziału w procedurze konkursowej. Ponadto wskazywano, że postępowania konkursowe są procesem czasochłonnym i problematycznym, a także generują znaczne koszty, nie przynosząc oczekiwanych rezultatów w postaci wyłonienia kandydatów.

Osiem szpitali nie zapewniło pacjentom możliwości umawiania się drogą elektroniczną na wizyty ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, monitorowania statusu na liście oczekujących oraz powiadamiania o terminie wizyty. Stanowiło to naruszenie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. W żadnym ze skontrolowanych podmiotów nie zapewniono możliwości umawiania się drogą elektroniczną do oddziałów szpitalnych.

Nieprawidłowości w zakresie spełniania ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej dotyczyły również systemów kolejkowych. W sześciu skontrolowanych szpitalach wojewódzkich systemy kolejkowe nie pozwalały na prześledzenie sposobu postępowania w zakresie zagospodarowania zwolnionych terminów udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej.

W dziesięciu szpitalach wojewódzkich nie spełniono norm zatrudnienia personelu lekarskiego i pielęgniarskiego. Zbyt niski poziom zatrudnienia dotyczył przeważnie pielęgniarek, co tłumaczono tym, że na rynku pracy po prostu brakuje przedstawicieli tej grupy zawodowej. W trzech szpitalach nie ustalano minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych, wbrew wymogom ustawy o działalności leczniczej.

Kontrola weryfikacji norm czasu pracy i obsady dyżurów przez personel lekarski wykazała, że w dwóch szpitalach wojewódzkich wystąpiło ryzyko dla zdrowia zarówno pacjentów, jak i samych lekarzy. Udokumentowano bowiem pełnienie przez lekarzy zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych kilkudniowych, nieprzerwanych dyżurów, co nie zapewniało im właściwego odpoczynku, a co za tym idzie stwarzało ryzyko popełnienia przez nich błędu lub bezpośrednio mogło zagrażać ich zdrowiu.

Najwyższa Izba Kontroli, mając na celu poprawę funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, wnioskuje do Ministra Zdrowia o:

– podjęcie prac mających na celu zapewnienie koordynacji i optymalizacji wykorzystania bazy materialnej i kadrowej systemu opieki zdrowotnej;
– dokonanie przeglądu i oceny obowiązujących procedur wyboru kadry zarządzającej w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
– podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do określenia w przepisach ustawy o działalności leczniczej maksymalnego dopuszczalnego nieprzerwanego czasu pracy personelu lekarskiego zatrudnionego na podstawie umów cywilnoprawnych, w celu wyeliminowania przypadków nadmiernie długiego czasu udzielania świadczeń zdrowotnych (nieprzerwanie przez kilka dni) przez lekarzy.

Post navigation

Previous: W Polsce przebywa coraz mniej Ukraińców. Jednak po zakończeniu walk na Ukrainie, sytuacja znów może się zmienić
Next: Ukrainiec wpadł na gorącym uczynku. Został zatrzymany podczas włamania do mieszkania

Powiązane historie

serce-kobieta-rece

Zdrowie serca to inwestycja w przyszłość – 29 września obchodzimy Światowy Dzień Serca

Portal Wielkopolski 22 listopada 2024
klesz-roslina

Rozpoczął się sezon na kleszcze

Portal Wielkopolski 18 kwietnia 2023

Światowy Dzień Otyłości 2023: Karta Praw Chorego na Otyłość – o czym każdy wiedzieć powinien?

Portal Wielkopolski 2 marca 2023

Trendy teraz

Polska ratyfikuje traktat z Francją: Nowy rozdział w relacjach bilateralnych flaga-pl-fr-budynek 1

Polska ratyfikuje traktat z Francją: Nowy rozdział w relacjach bilateralnych

Toyota i Mazda rozpoczęły testy nowej technologii magazynowania energii. Ekosystem Sweep wykorzystuje zużyte akumulatory samochodowe sweep-toyota-mazda 2

Toyota i Mazda rozpoczęły testy nowej technologii magazynowania energii. Ekosystem Sweep wykorzystuje zużyte akumulatory samochodowe

Macron powołał nowego premiera. To wieloletni sprzymierzeniec prezydenta Francji francuska-flaga-paryz 3

Macron powołał nowego premiera. To wieloletni sprzymierzeniec prezydenta Francji

Francja w politycznym paraliżu. Rząd podał się do dymisji po budżetowej porażce przemowienie-bayrou-narodowe-paryz-gov 4

Francja w politycznym paraliżu. Rząd podał się do dymisji po budżetowej porażce

Informacje

wydaleci-cudzoziemcy

Cudzoziemcy wydaleni z Polski

Portal Wielkopolski 30 sierpnia 2025
Tylko w ubiegłym tygodniu (25–29 sierpnia) funkcjonariusze Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej zatrzymali dziesięciu cudzoziemców – obywateli Ukrainy,...
Przeczytaj więcej Przeczytaj więcej o Cudzoziemcy wydaleni z Polski
TAURON buduje jedną z największych farm wiatrowych w Polsce. Fundamenty dla pięćdziesięciu trzech turbin są już gotowe betonowanie_fundamentow_miejska_gorka_TAURON

TAURON buduje jedną z największych farm wiatrowych w Polsce. Fundamenty dla pięćdziesięciu trzech turbin są już gotowe

Leszno. Policja zatrzymała dziewiętnastoletniego podpalacza zatrzymany-piroman-leszno-kmp

Leszno. Policja zatrzymała dziewiętnastoletniego podpalacza

Agresywny pasażer samolotu zatrzymany w Poznaniu straz-graniczna-lawica-poznan

Agresywny pasażer samolotu zatrzymany w Poznaniu

Ładowanie kursów walut...

Warto przeczytać

flaga-pl-fr-budynek

Polska ratyfikuje traktat z Francją: Nowy rozdział w relacjach bilateralnych

Portal Wielkopolski 15 września 2025
sweep-toyota-mazda

Toyota i Mazda rozpoczęły testy nowej technologii magazynowania energii. Ekosystem Sweep wykorzystuje zużyte akumulatory samochodowe

Portal Wielkopolski 15 września 2025
francuska-flaga-paryz

Macron powołał nowego premiera. To wieloletni sprzymierzeniec prezydenta Francji

Portal Wielkopolski 10 września 2025
przemowienie-bayrou-narodowe-paryz-gov

Francja w politycznym paraliżu. Rząd podał się do dymisji po budżetowej porażce

Portal Wielkopolski 10 września 2025
COPYRIGHT © PORTAL WIELKOPOLSKI
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. ALL RIGHTS RESERVED
POLITYKA PRYWATNOŚCI (COOKIES)
AKCEPTUJĄC PLIKI COOKIES, ZGADZASZ SIĘ Z POLITYKĄ PORTALU.
MATERIAŁY PRASOWE | KONTAKT - IMPRESSUM
GAZETA ŚWIEBODZIŃSKA | VIA REGIA TRADE
KURIER PARYSKI | AUTO INSIDER NEWS
LUBUSKIE MIASTA | REKART.DE | ROSZCZ.UK
Prawa autorskie i kopia; {rok} Wszelkie prawa zastrzeżone. | MoreNews przez AF themes.