Blisko trzydzieści milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Z tej kwoty, aż dwadzieścia pięć mln przeznaczonych zostanie na prace torowo-sieciowe. Wśród najpoważniejszych i mających największe znaczenie dla komunikacji są naprawy przy rondzie Śródka, na ul. Głogowskiej, a także wymiana sieci trakcyjnej na ul. Warszawskiej.
– Miasto nieustannie zachęca do korzystania z transportu publicznego. Mamy jednak świadomość, że niezbędne jest stałe inwestowanie w infrastrukturę. Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zwiększyć bezpieczeństwo, komfort, sprawność, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego, poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych, jak na Naramowice, w Ratajczaka, czy do Unii Lubelskiej, stale modernizowana jest istniejąca infrastruktura – wyjaśnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
W tym roku zaplanowano kolejne, istotne dla układu komunikacyjnego remonty. Na ten cel przeznaczonych zostanie 28 milionów złotych. To kwota ponad dziewięciokrotnie większa w porównaniu do 2014 roku, kiedy to na naprawę infrastruktury wydano niecałe trzy miliny zł. Od tego czasu systematycznie wzrastały wydatki na remonty poznańskiej infrastruktury. – Przez ostatnie cztery lata na odnowę infrastruktury przeznaczyliśmy około 90 milionów złotych, a do 2023 planujemy wydać ponad 130 milionów – dodaje Wiśniewski.
Tylko w zeszłym roku wymieniono torowisko o długości około 2,5 km toru pojedynczego, sieć trakcyjną – około 6 km toru pojedynczego, zmodernizowana została jedna podstacja, dwa przystanki, siedem zwrotnic oraz wymieniono 1,5 km kabli trakcyjnych.
– Wśród najpoważniejszych zadań, jakie czekają nas w tym roku, są prace w rejonie ronda Śródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na ul. Warszawskiej wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przeprowadzone zostaną naprawy nawierzchni torowej na ul. Wolnica i na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Prace te podzielono na etapy, aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców, pasażerów i pieszych – zaznacza Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.
Istotne dla pasażerów będzie także zamknięcie dla ruchu tramwajowego fragmentu ul. Głogowskiej w związku z pracami prowadzonymi przez Aquanet. – Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego wykorzystamy ten czas na niezbędne naprawy torowiska, wymianę zwrotnic i montaż nowego systemu sterowania na pętli Górczyn oraz remont przejazdu Ściegiennego – Głogowska – dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM.
Pierwszy z zaplanowanych na ten rok remontów rozpocznie się już pod koniec marca: przez dwa dni na pętli Piątkowska będą prowadzone prace sieciowe. Kolejny, również weekendowy remont zaplanowano na początku kwietnia na węźle Głogowska-Hetmańska, gdzie wymieniona zostanie zwrotnica zjazdowa do Górczyna. – Zarząd Transportu Miejskiego organizuje transport publiczny na czas prowadzonych prac w taki sposób, aby zmiany były jak najmniej odczuwalne przez pasażerów – zapewnia Tomasz Łapszewicz.
W czasie wyłączenia z użytkowania pętli Piątkowskiej, czyli w weekend 30-31 marca, zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii nr 9 i 11. W zamian uruchomiona zostanie linia nr 29, która będzie kursować będzie z Dębca, przez centrum do Starołęki. Zmienione zostaną również trasy linii autobusowych nr 160 i 190 – autobusy pojadą w taki sposób, aby w jak największym stopniu mogli z nich skorzystać pasażerowie z na co dzień podróżujący tramwajami linii 9 i 11.
Tydzień później przeprowadzona zostanie wymiana zwrotnicy zjazdowej w kierunku Górczyna (na ul. Głogowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Hetmańską). W związku z tym w dniach 6 i 7 kwietnia zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii nr 5, 8 i 14, a na odcinku Głogowska / Hetmańska – Górczyn uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T5.
W tym roku powstaną także – na Ogrodach i Dębcu nowe pomieszczenia dla Punktów Nadzoru Ruchu MPK oraz Punktów Obsługi Klienta ZTM. W miejsce funkcjonujących obecnie obiektów powstaną budynki łączące trzy funkcje: punktu socjalnego dla prowadzących pojazdy, Punktu Nadzoru Ruchu oraz Punktu Obsługi Klienta. Nowe pawilony wpiszą się swoją architekturą w miejską infrastrukturę. Prace przy ich budowie nie będą miały wpływu na ruch tramwajów i autobusów.
Harmonogram prac torowo-sieciowych |
||
Lokalizacja |
Zakres |
Planowany termin |
Pętla Piątkowska |
Prace sieciowe na pętli |
30.03-31.03 |
Hetmańska/Głogowska |
Wymiana zwrotnicy zjazdowej do Górczyna |
06.04-07.04 |
ul. 28 Czerwca 1956r. |
Wykonanie punktowych napraw w celu utrzymania przejezdności; naprawa zwrotnicy najazdowej w węźle |
15.04-30.04 |
ul. Warszawska oraz rondo Śródka (od strony Miłostowa) |
Kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej; wymiana węzła rozjazdowego Śródka od strony Miłostowa; naprawa nawierzchni drogowej na przejeździe św. Michała / Warszawska |
15.04-19.06 |
Rondo Śródka – ul. Jana Pawła II |
Wymiana nawierzchni drogowej i szynowej na skrzyżowaniu Baraniaka i Jana Pawła II |
Czerwiec |
Rondo Śródka – ul. Jana Pawła II |
Prace utrzymaniowe na odcinku od ronda Śródka do Kórnickiej – punktowa wymiana tłucznia, nasunięcie i podbicie toru; wymiana części węzła rozjazdowego Śródka od strony ul. Jana Pawła II |
Czerwiec-lipiec |
ul. Głogowska – odcinek od węzła Most Dworcowy do węzła Hetmańska/Głogowska |
Wykonanie punktowych napraw torowiska (prace w trakcie robót Aquanet S.A.) |
Czerwiec-sierpień |
Pętla Górczyn |
Wymiana zwrotnic na pętli; montaż nowego systemu sterowania |
Sierpień |
Przejazd Ściegiennego/Głogowska wraz z odcinkiem do ul. Dalekiej |
Wymiana nawierzchni torowej i drogowej na przejeździe |
Sierpień |
Rondo Śródka (od ul. Wyszyńskiego) |
Wymiana węzła rozjazdowego os strony ul. Wyszyńskiego; Naprawa nawierzchni na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego (przed mostem Chrobrego); wymiana nawierzchni torowej przy ul. Wolnica |
Sierpień
|
ul. Matyi (od węzła Towarowa do Wierzbięcic) |
Kompleksowa wymiana torów |
Wrzesień |
Inf. prasowa UMP, fot. Waldemar Roszczuk