Nowe urządzenia pomiarowo-rejestrujące staną przy drogach krajowych, w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń w ruchu drogowym spowodowanych nadmierną prędkością pojazdów.
Jeden z nich (z jedenastu planowanych w woj. wielkopolskim) ustawiony zostanie przy drodze krajowej w Rumianku. Na tym odcinku, samochody często przekraczają dozwoloną prędkość, tym samym dochodzi do zdarzeń drogowych.
Zadaniem nowych fotoradarów będzie wyhamowanie prędkości pojazdów i ustabilizowanie sytuacji w ruchu drogowym. Analizy rejestrowanych naruszeń pokazują, że średnio, na dwieście przejeżdżających obok fotoradaru pojazdów, jeden kierujący przekracza dozwolony limit prędkości. Fotoradary to skuteczne narzędzie dyscyplinowania kierowców do wolniejszej i bezpiecznej jazdy.
Na drogach krajowych w całej Polsce zainstalowanych zostanie siedemdziesiąt fotoradarów TraffiStar SR390. To urządzenia, które dają gwarancję ciągłości wykonywania pomiarów prędkości oraz wysoką jakość zarejestrowanych dowodów wykroczeń, popełnionych przez kierujących pojazdami.
Urządzenia mogą nieprzerwanie pracować w trudnych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Automatycznie rozpoznają rodzaj pojazdu i odczytują jego tablice rejestracyjne. Mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie, przypisując do każdego z pojazdów niezbędne dane, takie jak prędkość oraz rodzaj pojazdu, pas ruchu, którym się porusza, kierunek jazdy, czas i miejsce popełnienia wykroczenia.
Lokalizacje, w których staną nowe fotoradary wytypowano przy współpracy z Policją i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych. To miejsca, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli.
Przy wyborze lokalizacji weryfikowano obecność potencjalnych źródeł zagrożeń i czynników zwiększających prawdopodobieństwo wypadku. Pod uwagę wzięto przede wszystkim liczbę i rodzaj zdarzeń drogowych oraz liczbę ofiar z podziałem na zabitych i rannych, a także obecność obiektów, takich jak przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, czy miejsca użyteczności publicznej, generujące większy ruch.
Montaż kolejnych fotoradarów ma uspokoić ruch i zmienić zachowania kierujących pojazdami, którzy nie stosują się do ograniczenia prędkości, a w konsekwencji doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Najwięcej fotoradarów zostanie zamontowanych w woj. wielkopolskim (jedenaście), dolnośląskim (dziesięć) oraz mazowieckim (osiem). Każda lokalizacja urządzenia poprzedzona będzie informacyjnym znakiem drogowym. Obudowa fotoradaru będzie barwy żółtej.
Wykonawca (firma Lifor) ma siedemdziesiąt jeden tygodni na realizację umowy. Lifor w pierwszej kolejności musi przeprowadzić oględziny wytypowanych lokalizacji pod kątem ewentualnych barier technicznych, uniemożliwiających montaż urządzenia. W przypadku wystąpienia nie dających się pokonać przeszkód, objęta nadzorem zostanie inna, wskazana na liście rezerwowej lokalizacja. Następnie wykonawca wykona projekty organizacji ruchu, postawi konstrukcje wsporcze, a także zapewni przyłącza energetyczne.
W końcowej fazie odbiorów, nowe urządzenia zostaną zintegrowane z centralnym systemem funkcjonującym w CANARD. Dostawa i instalacja pierwszego urządzenia nastąpi nie później niż w terminie pięćdziesięciu tygodni. Wszystkie urządzenia mają zostać uruchomione do lipca przyszłego roku.
Opr. /fot. W. Roszczuk, inf. prasowa GITD