Toyota Motor Corporation (TMC) oraz Mazda Motor Corporation (Mazda) rozpoczęły testy wieloskalowego systemu magazynowania energii Sweep. Nowoczesna technologia pozwala w pełni wykorzystywać pojemność zużytych baterii, niezależnie od ich mocy czy stopnia wyeksploatowania, co ogranicza straty energii i emisję CO2.
Toyota i Mazda rozwijają nowe technologie energetyczne, by w przyszłości wzmocnić konkurencyjność przemysłu. Firmy rozpoczęły rzeczywiste testy nowoczesnego ekosystemu baterii, integrując magazyny energii Toyoty z siecią energetyczną siedziby Mazdy.
Infrastruktura energetyczna Mazdy w Hiroszimie została połączona z systemem Toyoty, który wykorzystuje zużyte akumulatory samochodowe do inteligentnego zarządzania energią. To wieloskalowe rozwiązanie pozwala precyzyjnie monitorować stabilny i efektywny proces ładowania oraz rozładowywania baterii.
Technologia Sweep to drugie życie dla samochodowych baterii
Magazyny w technologii Sweep elastycznie stabilizują zapotrzebowanie na energię, zapobiegając jej marnowaniu. Rozwiązanie opracowane przez Toyota Motor Corporation pozwala korzystać ze zużytych baterii różnych typów, mocy i pojemności. Głównym źródłem ich pozyskania są samochody ze zelektryfikowanymi napędami.
W tym schemacie każda bateria, niezależnie od pochodzenia czy stopnia zużycia, może być wykorzystana w pełni. To zasługa inteligentnego systemu zarządzania rozładowywaniem akumulatorów połączonych szeregowo. System steruje przepływem energii z mikrosekundową precyzją, co pozwala bezpośrednio pobierać prąd zmienny, bez konwersji na prąd stały. Eliminując potrzebę stosowania kondycjonera sieciowego (PCS) można zauważalnie ograniczyć straty energii przy konwersji prądu i obniżyć koszty działania instalacji.
Pierwszy magazyn Sweep uruchomiono w 2022 roku w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, trzydzieści kilometrów od Nagoi. Instalacja o mocy 485 kW i pojemności 1260 kWh, zbudowana z odzyskanych baterii samochodowych, została podłączona do sieci Chubu Electric Power Grid. Jej zadaniem jest stabilizacja podaży i popytu, co oznacza, że pobiera energię w okresach niskiego zapotrzebowania i oddaje ją w godzinach szczytu.
Niższa emisja i niższe koszty energii w przyszłości
W przyszłości instalacja ma regulować podaż i popyt na energię ze źródeł odnawialnych. Precyzyjny nadzór nad zapotrzebowaniem energetycznym, który jest niezależny od pogody i pory dnia, pozwoli obniżyć koszty funkcjonowania systemu energetycznego i przyspieszy osiągnięcie neutralności węglowej, redukując emisję CO2.
Badania Toyoty i Mazdy prowadzą do stabilnego pozyskiwania kluczowych surowców i budowy odpornego łańcucha dostaw. Celem jest wspieranie rozwoju ekosystemu baterii, czyli jednego z siedmiu strategicznych obszarów mobilności, nad którymi od wielu lat pracuje Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (JAMA).
Opr. Toyota News, fot. (Gr)
