Jeszcze w tym roku, na wybranych odcinkach linii kolejowych zarządzanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. wdrożony zostanie system łączności cyfrowej GSM-R, którego zadaniem ma być poprawa bezpieczeństwa, interoperacyjności i jakości komunikacji w transporcie kolejowym.
System GSM-R oparty jest o cyfrową technologię komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu przewozowego i wraz z systemem ETCS jest częścią Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).
System GSM-R jest nowoczesną platformą komunikacji cyfrowej, która zapewnić ma bezpieczny kanał łączności odporny na nasłuch i ingerencję osób nieuprawnionych. Wdrożenie ma na celu eliminację ryzyka związanego z nieuprawnionym użyciem sygnału „Alarm” w systemie „Radio-Stop” w obecnie stosowanym systemie VHF oraz zwiększenie efektywności komunikacji kolejowej.
Pierwszy etap zostanie uruchomiony 14 grudnia 2025 roku, poprzedzony dwutygodniową eksploatacją wstępną. Obejmie odcinki w centralnej i północnej części kraju oraz część linii na terenie Wielkopolski – od Barłogów, poprzez Wrześnię do Paczkowa.
Drugi etap wdrożenia zaplanowano na 8 marca 2026 roku, także z dwutygodniową eksploatacją wstępną. W województwie wielkopolskim i lubuskim obejmie odcinki między Poznaniem, Świebodzinem, a Kunowicami.
Polskie Linie Kolejowe S.A. finalizują również prace nad aktualizacją Instrukcji Ir5a o użytkowaniu urządzeń radiołączności w sieci GSM-R, która uwzględnia doświadczenia uzyskane w czasie eksploatacji obserwowanej tego systemu prowadzonej na linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Praga Towarowa – Mleczewo.
Opr. Waldemar Roszczuk, /fot. Paweł Mieszkowski /Inf. PKP PLK
