Od 15 lutego zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Zmiana podyktowana jest rosnącymi kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla pozostaje bez zmian.
Zmiana stawek opłat za przejazd 150-kilometrowym odcinkiem A2 zostanie wprowadzona 15 lutego 2021 roku. Obowiązująca od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem będzie wynosić:
– 23 PLN – Kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
– 34 PLN – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
– 52 PLN – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
– 80 PLN – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
– 230 PLN – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)
Podane stawki zawierają podatek VAT, bowiem opłaty na koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce w przeciwieństwie do publicznych autostrad, są objęte 23-procentowym podatkiem od towarów i usług.
Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii pierwszej płacą w tym przypadku 18 zł za przejechanie 106 km. Oznacza to, że przejazd całym odcinkiem autostrady od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 34 groszy za kilometr.
– Na poziom cen za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej wpływają realne koszty utrzymania, koszty obsługi kredytów oraz realizacja wieloletniego planu inwestycyjnego – wyjaśnia biuro prasowe Autostrady Wielkopolskiej. – Zmiana cen podyktowana jest również utrzymującą się presją inflacyjną.
– Autostrada Wielkopolska finalizuje obecnie rozbudowę autostradowej obwodnicy Poznania. Do inwestycji złotówki nie dołożyli podatnicy ani budżet państwa. Cały projekt jest finansowany ze środków własnych koncesjonariusza, a jego koszt netto to 202 mln zł – zaznacza biuro prasowe.