W Poznaniu powstanie nowe bezkolizyjne skrzyżowanie – wiadukt drogowy nad torami w ciągu ulicy Golęcińskiej. Zgodnie z założeniami ma zwiększyć się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Wykonawca przejął plac budowy i rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze. Początek zasadniczych robót planowany jest jeszcze w kwietniu.
Bezkolizyjne skrzyżowanie ma zapewnić większe bezpieczeństwo na linii kolejowej Poznań – Piła. Nowy wiadukt nad torami ma zastąpić obecnie działający przejazd kolejowo-drogowy.
Na wiadukcie mierzącym trzydzieści cztery metry, powstaną dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Rowerzyści i piesi zyskają bezpieczne, odgrodzone od jezdni, ścieżki i chodniki.
Bezkolizyjne skrzyżowanie ma umożliwić płynne i bezpieczne pokonanie torów pieszym i uczestnikom ruchu drogowego. Nie będzie konieczności zatrzymywania się przed zamkniętymi rogatkami w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania. Mieszkańcy sprawniej dotrą m.in. na Strzeszyn i Podolany.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą na budowę wiaduktu na ul. Golęcińskiej ok. 2,5 mln zł (netto), przy planowanym udziale środków Unii Europejskiej z programu FEnIKS. Pozostałe środki (dwadzieścia mln zł) zapewni Miasto Poznań, odpowiedzialne za drogową część inwestycji, w tym przebudowę pobliskich ulic. Inwestycję realizuje firma Skanska S.A. Zakończenie prac przewidywane jest w czwartym kwartale przyszłego roku.
W Poznaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują także wiadukt drogowy na ulicy Lutyckiej. Na wiadukcie mierzącym trzydzieści dziewięć metrów, podobnie przewidziano dwa pasy ruchu z ciągiem pieszo-rowerowym.
Prace rozpoczęły się w styczniu br. i są planowane do czwartego kwartału 2025 roku. Warta czterdzieści pięć mln zł (netto) inwestycja jest realizowana przez PLK S.A. we współpracy z Miastem Poznań, przy czym zarządca infrastruktury kolejowej przeznaczył na budowę pięć mln zł, przy planowanym udziale środków unijnych w ramach programu FEnIKS.
Prace przy budowie obu wiaduktów są ujęte w rozkładzie jazdy i nie wpływają na ruch pociągów. Ze względów bezpieczeństwa możliwy będzie okresowy ruch kolejowy jednym torem na szlaku Poznań – Suchy Las. Nie wpłynie to istotnie na liczbę pociągów i czas przejazdu na linii między Poznaniem a Piłą.
W Wielkopolsce, w ramach trzeciego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”, z bezkolizyjnych skrzyżowań korzystają już mieszkańcy Kostrzyna, Plewisk oraz Kobylnicy. Zrealizowano zasadnicze prace w części kolejowej przy budowie dwóch obiektów na ul. Działkowców we Wrześni. Zakończenie wszystkich robót planowane jest obecnie w drugiej połowie bieżącego roku.
Opr. Waldemar Roszczuk, inf. prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. /fot. Łukasz Bryłkowski.