W listopadzie minęła piętnasta rocznica powstania poznańskiego Starego Browaru. Z tej okazji odbyło się spotkanie Poznaniaków z założycielką Grażyną Kulczyk oraz przedstawicielami obecnego właściciela DWS Grundbesitz GmbH. W spotkaniu uczestniczył, m.in. wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski. Na spotkaniu padło wiele konkretnych zapowiedzi i deklaracji.
Grażyna Kulczyk przed kilkusetosobową publicznością wspominała historię powstania Starego Browaru oraz opowiedziała o decyzjach, które wpłynęły na stworzenie przestrzeni w obecnym kształcie. W trakcie spotkania odbyła się prezentacja pierwszego obszernego wydawnictwa w całości poświęconego Staremu Browarowi. Na publikację składają się eseje i opowieści wybitnych specjalistów, przedstawiających historię i genezę miejsca oraz jego biznesowy i artystyczny wymiar. Zawarta jest także obszerna rozmowa z Grażyną Kulczyk. Całość dopełniają zdjęcia oryginalnie dokumentujące architekturę Browaru.
W rozmowie poświęconej teraźniejszości i przyszłości Starego Browaru udział wzięli: wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski, Marek Jakubiak – przedstawiciel obecnego właściciela, prezes sp. zarządzającej Starym Browarem Magdalena Kowalak, zastępca dyrektora w Wydziale Kultury Miasta Poznań Marcin Kostaszuk i Monika Klama – starteg, twórczyni licznych kampanii reklamowych. Rozmowę poprowadził znany i lubiany przez Poznaniaków dziennikarz i specjalista od komunikacji, Szczepan Szłapka.
W pierwszej części dyskusji najczęściej powtarzającym się motywem była „miastotwórcza” i przyciągająca do centrum rola Starego Browaru. – Problemem wielu miast jest to, że ludzie uciekają z centrów. Czy współpraca miasta z takimi miejscami jak Stary Browar jest dodatkowym argumentem, żeby mieszkańców, turystów i przyjeżdżających tu robić biznesy, zatrzymać w centrum na dłużej? – zapytał Szczepan Szłapka.
– Stary Browar rzeczywiście jest przykładem galerii, która jest zorganizowana w sposób modelowy: nie na peryferiach miasta tylko w samym sercu, łącząca różne szlaki komunikacyjne. To jest duża wartość. W wielu miastach europejskich właśnie w taki sposób tworzy się przestrzenie wielkopowierzchniowego handlu: w sposób zorganizowany, mądry, nie wysysając ludzi z centrum – wyjaśnił Mariusz Wiśniewski.
O roli miastotwórczej mówiła także Monika Klama. – Stary Browar jest o tyle wyjątkowy, że jest bardzo przepuszczalny, niczym membrana. Kiedy spojrzymy na wiele innych centrów, tymi membranami nie są. Są bardzo wsobne, trudno się do nich dostać, tymczasem forma przenikalnej membrany jest niezwykle istotna dla miastotwórczości. Im bardzie będzie ona w danym obiekcie przepuszczalna, tym bardziej będzie on częścią miasta.
Obecne podejście Zarządu Starego Browaru do misji miastotwórczej przedstawiła prezes Magdalena Kowalak. – To miejsce zawsze było zaplanowane jako otwarte. Widzimy też, że już od dawna jesteśmy dla tysięcy Poznaniaków typowym trzecim miejscem i jest to aspekt, nad którym chcemy bardziej popracować. Stary Browar jako trzecie miejsce, czyli przestrzeń poza domem i pracą, w którym lubimy spędzać wolny czas był kolejnym powtarzającym się wątkiem w urodzinowej dyskusji.
Nie zabrakło konkretów, które przedstawiła zarządzająca na co dzień Starym Browarem Magdalena Kowalak. – Pierwsze zmiany wydarzyły się w wakacje w Atrium, na naszym niedużym foodcourcie. Tam zmieniliśmy wystrój i stworzyliśmy przestrzeń, która tętni życiem, bo jest dostosowana do różnych grup naszych klientów, m.in. osób, które przychodzą w pojedynkę, czy też w dużych grupach. Dla nas ważne jest, że zrobiliśmy to z ogromnym szacunkiem dla tamtej przestrzeni. W przyszłym roku zaplanowaliśmy natomiast wielką zmianę na foodcourcie w Pasażu. Powstanie tam zielony, swobodny i eksperymentalny Food Park, który spełni oczekiwania naszych najbardziej wymagających i najbardziej postępowych klientów, zarówno w zakresie oferty gastronomicznej, jak też wystroju i koncepcji miejsca. Jeśli chodzi o otoczenie, inwestycja, jaką przygotowujemy także na przyszły rok, to zmiana placu od ulicy Ratajczaka, która sprawi, że to miejsce bardziej zespoli się z sąsiednim parkiem, a Stary Browar jeszcze bardziej otworzy się na centrum miasta. Stworzymy typowy plac miejski z ławkami i zielenią niejako „wylewającą się z parku”, nowe miejsce spotkań, które wpisuje się w plany rewitalizacji ulicy Ratajczaka. Mogę też potwierdzić oficjalnie, że w Galerii na Dziedzińcu nadal będą odbywały się wystawy. Przypomnijmy, że ostatnio pokazywane „Bjork Digital”, „Beksiński Nieznany” czy „David LaChapelle. Songs for the World” przyciągały do Starego Browaru licznych gości nie tylko z Poznania, ale z całej Europy.
Na koniec prowadzący zadał uczestnikom rozmowy pytanie jak widzą przyszłość Starego Browaru. – Pod jakim warunkiem Stary Browar będzie zawsze o krok przed innymi?
– Innowacyjność i otwartość to jest moim zdaniem klucz do sukcesu na kolejne lata, w tym oczywiście otwartość na zachodzące zmiany w mieście. Mam na myśli nowe inwestycje w okolicy, nowi mieszkańcy i ludzie, którzy będą tutaj pracować. Uważam, że Stary Browar ma szansę, żeby to dalej wykorzystywać – podkreślił wiceprezydent Wiśniewski.
– Ten projekt wyprzedza czas w którym został stworzony. Nowe projekty, które obecnie powstają, dopiero doganiają ten, który został wymyślony i zrealizowany tutaj dawno, dawno temu. Naszym celem jest kontynuować tę tradycję i starać się dorównać pasji pani Kulczyk rozwijając to dzieło w jak najlepszej formie – powiedział Marek Jakubiak.
– Dla mnie takim warunkiem jest pielęgnowanie w sobie cechę innowatora, którą nam zaszczepiła twórczyni Starego Browaru. Ważne, żeby zawsze patrzeć przed siebie, słuchać innych, obserwować w jakim kierunku zmienia się nasze otoczenie. Jeśli tej zdolności nie stracimy, to poradzimy sobie. Jesteśmy gotowi na kolejne 15 lat, nadal chcemy podejmować ryzyko i wyznaczać kierunki, bo mamy ku temu potencjał i unikalne dziedzictwo, z którego możemy czerpać i je kontynuować – podsumowała prezes Magdalena Kowalak.
Stary Browar jest współczesnym centrum handlowym oraz autentycznym centrum kultury i edukacji odwiedzanym każdego roku przez około dziewięciu milionów osób. Znajduje się w centralnej części Poznania, w dzielnicy, która w najbliższych latach przeżyje największy od lat boom inwestycyjny: ponad dwukrotnie powiększy się tu metraż nowoczesnej powierzchnia biurowej, powstanie kilka tysięcy m2 mieszkań w nowoczesnych apartamentowcach oraz kolejna linia tramwajowa z przystankiem przy Starym Browarze.
Otwarty 5 listopada 2003 roku, Stary Browar powstał na bazie XIX-wiecznego browaru rodziny Huggerów, a za jego niezwykłym charakterem stoi Grażyna Kulczyk, która kupiła niszczejący budynek z przyległym parkiem. Architekci ze Studia ADS brawurowo odnowili zabudowania przemysłowe nadając im nowe funkcje (dziś mieszczą się w nich sklepy, sale wystawowe, restauracje), zachowali wiele ciekawostek, a w 2007 r. dobudowali nowe skrzydło, konsekwentnie nawiązując do industrialnej przeszłości miejsca.
Znajduje się tu ponad dwieście sklepów, w tym wiele butików polskich projektantów i kilkadziesiąt marek premium. Stary Browar od lat proponuje unikalny tenant-mix łączący umiejętnie zarówno marki sieciowe jak i z wyższej półki, które często wybierają Stary Browar na jedyny salon w Poznaniu albo jeden z pierwszych w Polsce. Nie brakuje wśród nich konceptów z najbardziej wyszukanym designem i zaopatrzeniem, dedykowanych najważniejszym wizerunkowo i sprzedażowo lokalizacjom w Polsce. Trend ten, m.in. dzięki planowanym na najbliższe lata realizacjom biurowym i rezydencjalnym wokół Starego Browaru oraz stabilnej polityce zarządu nieustannie się utrzymuje.
Obecnie znajduje się tu około trzydzieści restauracji i kawiarni, a liczba ta w przyszłym roku jeszcze się powiększy. Są to zarówno lokale sieciowe jak i autorskie, z cenionymi szefami kuchni, doskonale odpowiadające rosnącej potrzebie mieszkańców dużych miast, na spędzanie wolnego czasu poza domem i pracą, w tzw. trzecim miejscu.
To, co sprawia, że Stary Browar jest unikalnym centrum handlowym na skalę światową, są przeplatające się ze sklepami i restauracjami przestrzenie wystawiennicze i eventowe, najnowocześniejsze w Polsce Multikino, kluby muzyczne, pięciogwiazdkowy hotel butikowy Blow Up Hall 5050, siedziba i scena cenionego na świecie teatru performatywnego „Stary Browar Nowy Taniec” czy czterohektarowy park, w którym latem odbywają liczne bezpłatne wydarzenia przyciągające tysiące Poznaniaków i turystów. Spacerując po Starym Browarze można podziwiać kilkanaście dzieł sztuki światowej klasy, np. Igora Mitoraja czy Alessandro Mendiniego ze zbiorów twórczyni Starego Browaru, cenionej na świecie kolekcjonerki. W listopadzie 2015 r. Grażyna Kulczyk sprzedała Stary Browar, a jego obecnym właścicielem jest DWS Grundbesitz GmbH, jeden z czołowych funduszy inwestycyjnych na świecie, cieszący się ponad 60-letnim doświadczeniem i reputacją.
Dziś Stary Browar to manifest miejskiego życia – zakupy i spotkania ze znajomymi w ceglanych wnętrzach wypełnionych dziełami sztuki oferujący nieustająco liczne okazje do jakościowego spędzania czasu. Wystawy, koncerty, pokazy mody, spotkania autorskie, warsztaty i relaks w parku. Trzecie miejsce dla tysięcy mieszkańców Poznania.
—
Na zdj. rozmowa Doroty Wellman z Grażyną Kulczyk, fot. J.Wittchen