Fundusz Deutsche Asset & Wealth Management inwestujący na rynku nieruchomości nabył na rzecz niemieckiego funduszu Grundbesitz Europa Stary Browar w Poznaniu. Zmiana właściciela nie oznacza zmiany profilu działania Starego Browaru – centrum handlu, sztuki i biznesu, przez najbliższe lata zarządzane będzie przez ten sam zespół – informuje rzecznik Starego Browaru Barbara Banat.
Stary Browar jest flagową realizacją idei 50/50 towarzyszącej projektom realizowanym przez Grażynę Kulczyk, oznaczającej, że 50% każdego przedsięwzięcia stanowi sztuka. Znajdujący się w ścisłym centrum Poznania obiekt na zawsze zmienił oblicze miasta, oferując nie tylko wiele atrakcji najwyższej klasy, ale też zamieniając łączącą Stary Browar ze Starym Rynkiem ulicę Półwiejską w popularny deptak i jedną z najdroższych ulic w Polsce oraz rewitalizując 4-hektarowy park – dziś ulubione miejsce spotkań poznaniaków, dawniej teren zaniedbany i niebezpieczny.
– Stworzenie Starego Browaru i możliwość pracy ze wszystkimi wyjątkowymi ludźmi, których pasja i energia złożyły się na jego sukces, będę zawsze uważać za wielkie szczęście i przygodę życia. Wspólnie pokazaliśmy, że idea 50/50 działa – można zrealizować rentowne przedsięwzięcie biznesowe, które w połowie dedykowane jest także sztuce. Można prowadzić biznes, robiąc coś dobrego dla innych. Pokazaliśmy to i dziękuję wszystkim, którzy się do tego przyczynili. W Starym Browarze stworzyliśmy jedno z najbardziej niezwykłych centrów handlu w tej części Europy. Jednocześnie wspólnie z Fundacją Art Stations przez te lata zorganizowaliśmy setki wydarzeń kulturalnych, w których udział wzięły dziesiątki tysięcy poznaniaków i gości z całej Polski i świata. Jestem dumna, że zrobiliśmy to tu, w Poznaniu, dokładając swoją cegiełkę do rozwoju miasta – mówi Grażyna Kulczyk.
Stary Browar powstał w wyniku rewitalizacji i rozbudowy XIX-wiecznych zabudowań Browaru Huggera, pod ścisłym, osobistym nadzorem Grażyny Kulczyk. Przed otwarciem w 2003 r. obiekt funkcjonował przez kilka lat jako centrum kultury.
– Znaleźliśmy tu wszystkie ważne elementy: w Europie Stary Browar jest w zasadzie niepowtarzalnym połączeniem kultury i retailu w zachwycającym estetycznie, docenionym wieloma nagrodami otoczeniu. Nieruchomość ta z uwagi na swoją ekonomiczną efektywność stanowi idealne uzupełnienie obecnego portfolio funduszu – mówi Marek Jakubiak, Dyrektor Nieruchomości w polskim oddziale Deutsche AWM.
– Decyzja o sprzedaży Starego Browaru nie była dla mnie łatwa. Wiem jednak, że pozostawiam go w najlepszych rękach i że będziemy mogli nadal być z niego dumni. Dla mnie to czas na kolejny krok – przeniesienie promocji sztuki, która z takim powodzeniem udała się tutaj, na poziom ogólnopolski. Moim marzeniem od lat pozostaje stworzenie Muzeum Sztuki Współczesnej światowego formatu – temu celowi chcę poświęcić się przez najbliższe lata – podsumowuje Grażyna Kulczyk.
Stary Browar odwiedza blisko 10 milionów osób rocznie. Znajduje się w nim 220 sklepów, restauracji, barów i kawiarni, sale kinowe, kluby muzyczne, biura, centrum medyczne, a także galeria Art Stations i siedziba Art Stations Foundation by Grażyna Kluczyk. Częścią kompleksu jest też zabytkowy park, a także pięciogwiazdkowy hotel Blow Up Hall 50 50, który nie zmienił właściciela. Odbywają się tu setki wydarzeń artystycznych i kulturalnych rocznie – organizowanych przez działającą tu fundację i marketing Starego Browaru, ze sztandarowym Art & Fashion Forum na czele. W zdecydowanej większości są one bezpłatne i ogólnodostępne.
—
Opr. W. Roszczuk / Barbara Banat, inf. prasowa, fot. Maciej Kuszela